100,0% kupujących poleca tego sprzedawcę

Polecam21955Nie polecam2

Zgodność z opisem
5
Koszt wysyłki
5
Obsługa kupującego
5

Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (InPost paczkomaty24/7) już od 250,00 zł.
Filtruj
Producent
Cena
  • od
    do
Nowość
Promocja

Witamina K2 - najważniejsze informacje

Witaminy i minerały są bardzo ważne do tego, abyśmy mogli na co dzień mieć dużo energii, ciesząc się dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Wśród nich bardzo ważną rolę pełni witamina K 2 - przez wiele lat naukowcy twierdzili, że uczestniczy ona jedynie w procesie krzepnięcia krwi. Jednak liczne badania jasno pokazały, że witamina K2 również pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, obniża ryzyko zwapnienia naczyń krwionośnych i przeciwdziała różnym chorobom układu krążenia. Są to niezwykle ważne funkcje dla naszego organizmu, zatem niedobór witaminy K2 może mieć dla nas bardzo przykre konsekwencje.

Przydatne ciekawostki o witaminach z grupy K

Dobrze wiedzieć, że witamina K2 nie jest samodzielną substancją tylko grupą związków, które są określane jednym mianem menachinonów (skrót "MK-n"). Wśród witamin z grupy K wymienia się przede wszystkim witaminę K2 (MK-7 - menachian-7), a także witaminę K1 (fitomenadion) i witaminę K3 (menadion). Warto je odróżniać i nie stosować do wszystkich zbiorczego określenia.

Co ciekawe, samą witaminę K2 można podzielić na różne podtypy, wśród których najważniejsza jest MK-4 i ciesząca się dużą popularnością witamina K2 MK-7, która ma wydłużony czas działania w organizmie. Naturalna witamina K2 MK7 powstaje w wyniku procesu fermentacji przez bakterie (wytwarzanie produktów, takich jak sery, jogurty, kefiry czy kiszonki) i jest lepiej przyswajalna, dlatego to ona najczęściej jest wykorzystywana jako suplement diety (kapsułki czy krople).

Wszystkie witaminy K należą do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, podobnie jak witamina D3, dlatego dodatek tłuszczu do posiłku zapewni ich optymalne wchłanianie (witaminy D 3 i K 2 wzmacniają nawzajem swoje działanie, powinny być więc jednocześnie przyjmowane). O ich suplementacji powinny przede wszystkim pamiętać osoby stosujące diety niskotłuszczowe, a także wszyscy, którzy zmagają się z niską krzepliwością krwi, osteoporozą i osłabieniem zębów. Jedynie osoby biorące leki przeciwzakrzepowe przed suplementacją witaminy K2 powinny skonsultować się z lekarzem, ponieważ może ona zakłócać ich działanie.

Właściwości i rola witaminy K2 w funkcjonowaniu organizmu

Obecne badania naukowe przeprowadzane przez specjalistów na całym świecie jasno dowodzą, że witamina K2 równorzędnie z witaminą D odpowiadają za dobry stan kości i zębów. Od tej pierwszej zależy funkcjonowanie osteokalcyny - jest to białko syntetyzowane w komórkach służących do tworzenia się kości (osteoblastów). Jej zadaniem jest wiązanie wapnia w kościach jako podstawowego materiału budulcowego - niedobór prowadzi tym samym do zmniejszenia się masy kostnej i później osteoporozy, czyli zwiększonego ryzyka ich złamań.

Witamina K2 pomaga także w profilaktyce chorób układu krążenia, których główną przyczyną jest odkładanie się w naczyniach krwionośnych soli wapniowo-fosforanowych. W surowicy krwi znajduje się białko MGP, które je wiąże, tym samym uniemożliwiając osadzanie się w naczyniach - jego funkcjonowanie jest ściśle powiązane z witaminą K2. Przy jej niedoborze białko MGP jest nieaktywne i nie może zatrzymywać procesu zwapnienia. Zaleca się, aby osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe skonsultowały się z lekarzem przed suplementacją witaminą K2.

Jakie objawy nadmiaru i niedoboru witaminy K2 mogą wystąpić?

Ponieważ pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie, możemy dotkliwie odczuwać niedobór witaminy K 2. Będą to między innymi krwawienia (głównie z dziąseł, ale nie tylko), problem z gojeniem się ran, trudności w mineralizacji kości, a także zwapnienie tętnic, które prowadzą do nadciśnienia, zatorów oraz zawałów.
Zalecana dzienna dawka to 45 mg witaminy K2 - nie zaleca się przekraczania zalecanej dawki. Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety.

Zapotrzebowanie na witaminę K w organizmie - gdzie jej szukać?

Choć witamina K jest wytwarzana przez florę bakteryjną jelit u ludzi i zwierząt, są to niewielkie ilości, które nie wypełniają dziennego zapotrzebowania. Źródła witaminy K to także w śladowych ilościach produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso, jaja, produkty mleczne) oraz produkty otrzymane w procesie fermentacji bakteryjnej. Jeśli jednak zależy nam na dobrym zdrowiu i samopoczuciu, powinniśmy zdecydować się na suplementację. Preparaty najczęściej oferują połączenie witaminy K2 i D3.

Serdecznie zapraszamy.

 
 
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl